ریشه کنی مارمولک ها تخصص ماست


عجایب مارمولک ها

عجایبی در مورد مارمولک ها

بررسی عجایب دنیای مارمولک ها

 

مارمولک ها خزندگانی شگفت انگیز هستند؛ با کمی بررسی کردن اطراف، آن ها را در همه جا می توان یافت؛ بعضی از ما از مارمولک ها، می ترسیم در حالی که بسیاری از مردم از آن ها به عنوان حیوان دست آموز نگهداری می کنند؛ دیدن مارمولک ها برای برخی از افراد منزجر کننده است، در حالی که گروهی دیگر شیفته ی آن ها هستند. در هر صورت، عضو هر کدام از گروه های بالا هم که باشید، حتماً عجایب شگفت انگیزی که این مقاله درباره زندگی و رفتار مارمولک ها، در اختیارتان قرار می دهد، نظر شما را جلب خواهد نمود.

 

یک. مارمولک های سمی

 

در دنیا بیش از شش هزار گونه ی مختلف مارمولک شناخته شده است. از میان این 6263 گونه مارمولک، تنها دو مورد از آن ها زهرآگین و سمی هستند؛ این دو گونه مارمولک سمی، هیولای گیلا با نام علمی هلودرما سوسپکتوم و مارمولک دانه تسبیحی مکزیکی یا هلودرمای ترسناک، نام دارند؛ سم این دو مارمولک هرچند به اندازه کشتن یک انسان، قوی نیست، اما می تواند درد شدیدی در بدن ایجاد کرده و به شدت آزار دهنده باشد.

 

دو. زیستگاه، اندازه و عمر مارمولک ها

 

تنها جایی که مارمولک ها قادر به زندگی در آن نیستند، قطب جنوب است؛ به عبارت دیگر، به جز قطب جنوب، مارمولک ها در همه جای کره زمین یافت می شوند. سایز این خزندگان بسیار متغیر است و بازه ای بین اندازه بسیار کوچک 1.6 سانتی متر، تا 3.4 متر را در بر می گیرد. بعضی از گونه های مارمولک ها، می توانند تا وزن 166 کیلوگرم نیز برسند. قد و وزن مارمولک ها با توجه به انواع گونه های آن ها، متغیر است؛ عمر مارمولک ها نیز از جمله مواردی است که به گونه آن ها ارتباط دارد. متناسب با گونه و شرایط زندگی، مارمولک ها می توانند عمری از حدود 1 تا 30 سال داشته باشند.

 

سه. مار یا مارمولک؟

 

تعداد بسیار کمی از گونه های مارمولک ها، به شدت شبیه مارها هستند. این گونه از مارمولک ها یا به کل فاقد پا هستند و یا پاهای آن ها آنقدر کوچک است که اصلاً دیده نمی شوند. به همین دلیل هم مردم معمولاً آن ها را با مارها اشتباه می گیرند. برای تشخیص این مارمولک ها از مار، چند نکته را باید مورد توجه قرار داد. اول این که آیا آن جانور پلک دارد یا خیر؟ و دوم اینکه جانور گوش بیرونی دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت بود، جانور مارمولک است. در غیر این صورت خزنده مورد بررسی، مار می باشد.

 

چهار. اژدهای کومودو، یکی از عجایب مارمولک ها در جهان

 

بزرگ ترین مارمولک دنیا، اژدهای کومودو است. این مارمولک غول پیکر، در جزایر کومودو در اندونزی یافت می شود. آن ها معمولاً بین سه تا سه و نیم متر طول دارند و جانورانی بسیار قدرتمند هستند. اژدهای کومودو می تواند با حمله به حیوانات بزرگتر از جثه خود، آن ها را مجبور به تسلیم کند. این خزنده عظیم الجثه، آرواره هایی قدرتمند و بزاقی سمی دارد که با استفاده از آن ها حتی می تواند به انسان ها حمله کرده و موفق به کشتن آن ها شود.

 

پنج. حس بویایی در مارمولک ها به واسطه زبان

 

آیا تا به حال دقت کرده اید که مارمولک ها به طور متناوب زبان خود را از دهان بیرون آورده و دوباره فرو می برند؟ یکی از عجایب مارمولک ها این است که آنها این کار را برای بوییدن انجام می دهند. بله، مارمولک ها با مزه کردن هوای اطراف، آن را بو می کشند، آن ها به واسطه داشتن اندام ویژه ای در بدنشان، می توانند این کار را انجام دهند.

 

 

شش. دندان

 

از عجایب دنیای مارمولک ها می توان به این موضوع اشاره کرد که آن ها مرتباً دندان در می آورند و دندان های جدید آن ها دائماً جایگزین دندان های قبلی که افتاده است می شود؟ البته تمام گونه های مارمولک تا این حد خوش شانس نیستند که هر دفعه دندان های افتاده ی آن ها با دندان های جدید جایگزین شوند.

 

هفت. روش های دفاعی خاص، از عجایب مارمولک های شاخدار

 

گونه خاصی از مارمولک ها وجود دارد که برای محافظت از خود در برابر شکارچی و یا در مواقعی که احساس خطر می کنند، از چشمانشان به اطراف خون می پاشند. این مارمولک ها که مارمولک شاخدار نامیده می شوند، عمل پاشیدن خون را به کمک شاخ هایی که نزدیک چشم هایشان قرار دارد، انجام می دهند؛ آن ها می توانند خون را تا فاصله 1.2 متر از چشم هایشان پرتاب کنند.

 

هشت. روش های عجیب رفع تشنگی

 

در زمان هایی که دسترسی به آب ممکن نیست، مارمولک ها برای ذخیره هر چه بیشتر آب، فقط نمک دفع می کنند؛ در چنین مواقعی به راحتی می توان بلورهای نمک باقی مانده بر روی پوست این خزندگان را تشخیص داد.

 

نه. زبان بدن

 

یکی از عجایب دانستنی درباره مارمولک ها که اغلب ما از وجود آن بی اطلاع هستیم، این است که مارمولک ها فاقد قدرت تولید صدا هستند. یعنی این خزندگان کوچک، به صورت مادرزادی فاقد تارهای صوتی هستند، درنتیجه نمی توانند هیچ صدایی از خود تولید کنند. مارمولک ها فقط به واسطه زبان بدن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در میان تمامی گونه های مارمولک، تنها مارمولک های گکو هستند که به شکلی استثنایی دارای تار صوتی می باشند.

 

ده. دلیل تغییر رنگ در آفتاب پرست

 

آیا فکر می کنید که آفتاب پرست ها از قابلیت تغییر رنگ شان تنها برای استتار خود در محیط اطراف استفاده می کنند تا از این طریق از گزند شکارچیان در امان بمانند؟ اگر تصورتان چنین است، باید بگویم که این فکر اشتباه است؛ آفتاب پرست ها بر اساس حالت خود، دمای بدن، سلامت، روابط خود و همچنین نور، تغییر رنگ می دهند. در واقع تغییر رنگ، یک سیگنال بصری برای حمله، رفتارهای جفتگیری و غیره است.

 

یازده. چشم های عجیب 

 

یکی دیگر از عجایب نکات مارمولک ها، چشم های آن هاست؛ مارمولک ها می توانند هر دو کره ی چشم خود را در دو جهت متفاوت به طور هم زمان حرکت دهند؛ آن ها همچنین میتوانند اشعه ی فرابنفش را ببینند؛ نکته جالب دیگر درباره این خزندگان، زبان دراز آن ها است؛ معمولاً طول زبان مارمولک ها، چیزی بین 1.5 تا 2 برابر طول بدن آن ها است.

 

دوازده. نقش دما در زندگی مارمولک ها

 

تمام گونه های مارمولک، برای متعادل کردن دمای بدن خود، به نور خورشید نیاز دارند؛ چرا که آن ها از جمله حیوانات خون سرد هستند؛ در نتیجه، دمای بدن شان با کوچکترین تغییر در دمای محیط، تغییر می کند.

 

سیزده. پوست اندازی

 

مارمولک ها تا زمانی که زنده هستند رشد می کنند. اما پوست بدن مارمولک ها هماهنگ با رشد آن ها رشد نمی کند. بنابراین هنگام رشد بیشتر، مارمولک ها به پوست اندازی احتیاج دارند.

 

 

چهارده. توانایی های حرکتی خارق العاده

 

مارمولک ها صعود کنندگانی بسیار حرفه ای هستند. آن ها این توانایی خود را مدیون ساختارهای ویژه ای هستند، که در کف دست و پاهایشان قرار دارد. زمانی که بحث بالا رفتن از چیزی پیش بیاید، مارمولک گکو رقیب نمی شناسد. بعضی از گونه های مارمولک نیز می توانند با سرعت نسبتاً خوبی به صورت عقب عقب بدوند.

 

پانزده. قطع کردن دم در شرایط ویژه، از عجایب مارمولک

 

یکی دیگر از سازگاری هایی که مارمولک ها را از دست شکارچیان نجات می دهد، این است که آن ها می توانند اعضای بدن خود را به صورت ارادی قطع کنند. مارمولک ها می توانند دمشان را از خود جدا کنند؛ دم جدید مارمولک مدتی بعد، شروع به رشد می کند. البته این دم جدید، باریک تر از دم قبلی خواهد بود.

 

شانزده. حرکت روی آب، از عجایب مارمولک های خشکی زی

 

بعضی از گونه های مارمولک مثل باسیلیسک یا مارمولک یقه دار که در آمریکا یافت می شوند، می توانند هنگامی که هنوز کوچک هستند بر روی آب راه بروند؛ این قابلیت آن ها، حرکت دو قطبی نامیده می شود.

 

هفده. مارمولک های پرنده

 

بعضی از مارمولک ها مثل دراکو، توانایی پرش دارند، آن ها می توانند از بالای یک درخت روی درخت دیگر بپرند. در این گونه مارمولک، غشا نازکی که فاصله بین دست و پای آن ها را به هم متصل می کند، می تواند پرش را برای آن ها امکان پذیر کند. غشا، مثل چتر نجات عمل می کند و این مارمولک ها را که اژدهای پرنده نامیده می شوند، از سقوط نجات می دهد.

 

هجده. عجایب مارمولک در اعتقادات باستان

 

یونانی ها و مصری ها مارمولک ها را نماینده ی دانش و عقل و پیشگویی می دانستند. به همین دلیل در خط هیروگلیف تصویر آن ها، به عنوان سمبل کلمه ی فراوان شناخته می شود.

 

نوزده. مارمولک ها، غذای انسان ها

 

در آمریکای مرکزی، مارمولک هایی مثا ایگواناها به عنوان غذا خورده می شوند. در این کشورها ایگواناها با عنوان ماهی صحرایی شناخته می شوند.

 

بیست. قوه بینایی فوق العاده، در لیست عجایب مارمولک ها

 

تعداد کمی از مارمولک ها، قدرت بینایی فوق العاده ای دارند. این قدرت بینایی تا حدی پیشرفته است که، حتی می توانند تفاوت بین رنگ های مختلف را نیز تشخیص دهند.

 

برای از بین بردن انواع مارمولک ها چه در فضای داخلی خانه و چه در اطراف آن، می توانید از سم بسیار مؤثر مارمولک کش اکوشاوم استفاده کنید

 

سم مارمولک کش اکوشاوم

خرید سم مارمولک کش قوی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: